Hjälp med flyttstädning?

När man säljer eller avslutar ett hyreskontrakt (vilket är mest troligast som student) är det viktigt att man lämnar över bostaden i ett bra skick till den nya ägaren. Det är nämligen vanligt att flyttstädningen kan bli en tvist mellan köparen/säljaren gamla hyregästen/nya hyresgästan  där man anser att bostaden inte har lämnats över i förväntat skick. Det vanligaste är att säljaren tar ansvar för att utföra flyttstädning, en flyttstädning är dock mer än en vanlig städning och kan kräva flera dagar för att anses vara korrekt utförd. Den bör även vara gjord absolut senast dagen innan den nya ägaren flyttar in. För att undvika tråkigheter som en tvist mellan köpare och säljare kan man anlita en flyttfirma.

Intresserad av anslutna och kvalitetssäkrade företag som erbjuder flyttstädning? Klicka då här!

En korrekt utförd flyttstädning innebär att alla ytor i bostaden ska vara rena samt helt fläck och smutsfria. Man behöver inte göra någonting åt skavanker som köparen vet om men man bör använda sig av rengöringsmedel som inte skadar de ytor som man rengör. En städfirma ska kunna konstatera att bostaden är ren. Det är vanligt att ägaren anlitar en flyttfirma för att utföra städningen, på så sätt kan man även anlita en städfirma som först tar betalt när den nya köparen har godkänt städningen. Bostaden ska alltid besiktas innan den nya ägaren flyttar in. När man anlitar hjälp med flyttstädning så kan man vara säker på att jobbet utförs professionellt och att firman som utför flyttstädningen har erfarenhet av vad som ska göras. De har kunskap om vad som krävs för att bostaden ska godkännas vid besiktningen efter att de har utfört flyttstädning.

Som student flyttar ni ofta och det innebär att det kan bli en antal flyttstädningar under din studenttid!